The world's wine markets: globalization at works, 2004. ,
DOI : 10.4337/9781845420765
« Collective strategy: social ecology of organizational environment, Academy of Management Review, vol.8, pp.4-576, 1983. ,
« Central perspectives and debates in organization theory, Administrative Science Quarterly, vol.28, pp.2-245, 1983. ,
Connaissance tacite et formation des stratégies collectives: une étude de cas Stratégies collectives : Rivaliser et coopérer avec ses concurrents, Editions EMS Management & Société, 2006. ,
??volution des relations coop??titives et rationalit??s des acteurs dans les ??cosyst??mes d'innovation, Management international, vol.16, issue.2, pp.57-84, 2012. ,
DOI : 10.1086/466942
« Collective strategy: vice or virtue, Academy of management review, pp.2-408, 1986. ,
DOI : 10.2307/258469
Structural holes: The social structure of competition, 1992. ,
« The strategy and structure of collective action », Organisation Studies, pp.341-362, 1987. ,
« Explorer et tester: deux voies pour la recherche, Méthodes de recherche en management, 3 ème édition, 2003. ,
« Les rôles de la migration et de la légitimation des savoirs dans l'apprentissage organisationnel: études de cas, Finance Contrôle Stratégie, vol.6, pp.2-115, 2003. ,
« Réseau personnel, personnalité du dirigeant et accès aux informations sur le marché, Finance Contrôle Stratégie, vol.13, pp.2-5, 2010. ,
« Stratégies des grands groupes internationaux : vers l'émergence d'un oligopole sur le marché mondial du vin ?, Bacchus 2005 : enjeux, stratégies et pratiques dans la filière vitivinicole, 2004. ,
L'approche biographique en demographie, Revue française de sociologie, pp.1-55, 1990. ,
DOI : 10.2307/3321488
« Le marché mondial du vin en, Bacchus 2005 : enjeux, stratégies et pratiques dans la filière vitivinicole, 2004. ,
« Une nouvelle approche de la segmentation du marché du vin : rôle de l'implication et du système de valeur, Bacchus 2005 : enjeux, stratégies et pratiques dans la filière vitivinicole, 2004. ,
Evolution de la coop??tition dans un cluster: le cas de Waipara dans le secteur du vin, Journal of Small Business & Entrepreneurship, vol.70, issue.6, pp.4-429, 2013. ,
DOI : 10.1016/S1004-4132(08)60113-9
« The evolution of collective strategies in fragmented industries, Academy of Management Review, vol.15, pp.2-266, 1990. ,
DOI : 10.2307/258157
Interorganizational and Collective Strategies in Small Firms: Environmental Effects and Performance, Journal of Management, vol.13, issue.1, pp.4-695, 1992. ,
DOI : 10.2307/255593
« The relational view: cooperative strategy and sources of interorganizational competitive advantage, Academy of Management Review, vol.23, pp.4-660, 1998. ,
DOI : 10.2307/259056
Building Theories from Case Study Research, Academy of Management Review, vol.14, issue.4, pp.532-550, 1989. ,
DOI : 10.5465/amr.1989.4308385
Towards a social ecology, 1973. ,
DOI : 10.1007/978-1-4615-8082-9
The comparative advantages of geographical indications and Community trade marks for the marketing of agricultural products in the European Union, International Review of Intellectual Property and Competition Law, vol.41, pp.6-645, 2010. ,
« Analyses Longitudinales, Méthodes de recherche en management, pp.422-448, 2007. ,
Strategic management: A stakeholder approach, 1984. ,
DOI : 10.1017/CBO9781139192675
An Analysis of the Impact of Supplier Strategies and Relationships on Small Retailer Actions, Perceptions, and Performance, Entrepreneurship Theory and Practice, vol.99, issue.1, pp.1-7, 1990. ,
DOI : 10.1037/0033-2909.99.3.432
Cooperation in Stakeholder Networks: Firms??? ???Tertius Iungens??? Role, Journal of Business Ethics, vol.42, issue.1, pp.623-637, 2009. ,
DOI : 10.4135/9781452243528
« Quand la PME bénéficie du bouche-àoreille : l'effet combiné de la personnalité du dirigeant et de son réseau personnel, Management International, vol.13, pp.4-47, 2009. ,
« La gestion du changement stratégique », Revue internationale de gestion, pp.2-8, 1991. ,
Cooperative Alliances and Competitive Strategies in Small Manufacturing Firms, Entrepreneurship Theory and Practice, vol.64, issue.6, pp.4-43, 1993. ,
DOI : 10.1093/sf/64.3.702
« La place des institutions locales dans les stratégies collectives : le cas des activités touristiques, Revue Française de Gestion, vol.167, pp.32-141, 2006. ,
Friendships among Competitors in the Sydney Hotel Industry, American Journal of Sociology, vol.106, issue.2, pp.2-387, 2000. ,
DOI : 10.1086/316965
URL : http://www.columbia.edu/~pi17/friends.pdf
La performance des r??seaux??: les cas de deux r??seaux br??siliens, Management international, vol.16, issue.4, pp.4-85, 2012. ,
DOI : 10.7202/1013151ar
« Rivaliser et coopérer avec ses concurrents : le cas des stratégies collectives agglomérées, Revue Française de Gestion, vol.143, pp.29-145, 2003. ,
Naturalistic inquiry, 1985. ,
Choice, Chance, and Unintended Consequences in Strategic Change: A Process Understanding of the Rise and Fall of NorthCo Automotive, Academy of Management Journal, vol.56, issue.1, pp.1-208, 2013. ,
DOI : 10.5465/amj.2010.0734
La PME : une gestion sp??cifique, Problèmes économiques, pp.1-11, 1992. ,
DOI : 10.3406/ecoru.1991.4231
URL : http://www.persee.fr/docAsPDF/ecoru_0013-0559_1991_num_206_1_4231.pdf
Longitudinal research: Quantitative applications in the social sciences, 1991. ,
DOI : 10.4135/9781412984867
Analyse des données qualitatives, 2003. ,
Qualitative data analysis: an expanded sourcebook, 1994. ,
« Le marché vitivinicole et la crise en, Bacchus 2005 : enjeux, stratégies et pratiques dans la filière vitivinicole, 2004. ,
« Stakeholder multiplexity : Toward an understanding of the interactions between stakeholders, Journal of Business Ethics, vol.66, pp.4-377, 2006. ,
DOI : 10.1007/s10551-006-0015-4
Orientation, and Involvement in Innovation, Administrative Science Quarterly, vol.50, issue.1, pp.1-100, 2005. ,
DOI : 10.2189/asqu.2005.50.1.100
Social sources of information in opportunity recognition: Effects of mentors, industry networks, and professional forums, Journal of Business Venturing, vol.22, issue.2, pp.2-174, 2007. ,
DOI : 10.1016/j.jbusvent.2005.12.001
The California Wine Cluster, 2004. ,
« Moving Beyond Dyadic Ties: A Network Theory of Stakeholder Influences, Management Review, vol.22, issue.4, pp.887-910, 1997. ,
DOI : 10.2307/259248
Comprendre le r??le de l???interm??diation dans la coop??tition??: le cas des industries a??ronautiques et spatiales, Management international, vol.15, issue.2, pp.2-67, 2011. ,
DOI : 10.3998/mpub.20269
URL : http://www.erudit.org/fr/revues/mi/2011-v15-n2-mi1521301/1003450ar.pdf
The tertius roles in a coopetitive context: The case of the European aeronautical and aerospace engineering sector, European Management Journal, vol.30, issue.6, pp.6-603, 2012. ,
DOI : 10.1016/j.emj.2012.04.004
The Sociology of Georg Simmel, 1950. ,
Qualitative Analysis for Social Scientists, 1987. ,
DOI : 10.1017/CBO9780511557842
« Le droit de la marque et l'origine géographique, Bacchus 2005 : enjeux, stratégies et pratiques dans la filière vitivinicole, 2007. ,
Méthodes qualitatives et recherche en gestion, 1996. ,
« Petite entreprise et stratégie collective de filière », Revue française de gestion, pp.165-179, 2003. ,
DOI : 10.3166/rfg.144.165-179
Les stratégies collectives: Rivaliser et coopérer avec ses concurrents, 2006. ,
Case Study Research: Design and Methods, p.181, 1994. ,