Managing Brand Equity, 1991. ,
Dimensions of Brand Personality, Journal of Marketing Research, vol.34, issue.3, pp.347-357, 1997. ,
DOI : 10.2307/3151897
The Malleable Self: The Role of Self-Expression in Persuasion, Journal of Marketing Research, vol.36, issue.1, pp.45-57, 1999. ,
DOI : 10.2307/3151914
La construction d'un baromètre de mesure de la personnalité de la marque adapté au contexte français : premiers résultats, pp.395-412, 2003. ,
La personnalité de la marque : Contributions théoriques, méthodologiques et managériales, Thèse de doctorat en Sciences de gestion, 2005. ,
Do brand personality scales really measure brand personality?, Journal of Brand Management, vol.11, issue.2, pp.143-155, 2003. ,
DOI : 10.1057/palgrave.bm.2540162
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00781544
La personnalité des marques explique-t-elle les comportements ? Mesure du concept et investigation empirique de l'influence de la personnalité des marques corporate sur le comportement du consommateur, de l'investisseur individuel et du candidat potentiel à un poste, Thèse de doctorat en Sciences de gestion, 2008. ,
The brand personality component of brand goodwill: some antecedents and consequences, Brand Equity and Advertising, pp.83-96, 1993. ,
« La formulation de la stratégie d'entreprise comme mise en récit », Management international, pp.25-37, 2004. ,
« Langage, changement organisationnel et gestion de l'innovation », Management international, pp.30-45, 2000. ,
« Récits et management », Revue française de gestion, pp.9-14, 2005. ,
« Vers une stratégie narrative, Il était une fois le changement », Revue française de gestion, pp.110-119, 1998. ,
« Les hommes, leur apparence et les cosmétiques : approche socio-sémiotique », Décisions Marketing, p.718, 2003. ,
Retail Luxury Strategy: Assembling Charisma through Art and Magic, Journal of Retailing, vol.87, issue.4, pp.502-520, 2011. ,
DOI : 10.1016/j.jretai.2011.09.001
« Stratégies de construction de légitimité dans l'industrie horlogère : le rôle des ambassadeurs, L'horlogerie et ses ambassadeurs, pp.15-32, 2011. ,
In search of brand image: A foundation analysis, Advances in Consumer Research, pp.110-119, 1990. ,
Selecting Celebrity Endorsers:The Practitioner's Perspective, Journal of Advertising Research, vol.41, issue.3, pp.39-48, 2001. ,
DOI : 10.2501/JAR-41-3-39-48
L'échelle de personnalité des marques de Aaker appliquée au contexte français: un premier test, Proceedings of A.F.M, 1999. ,
Premiers test et validation de la transposition d'une echelle de personnalite humaine aux marques, Recherche et Applications en Marketing, pp.21-41, 2002. ,
DOI : 10.1177/076737010201700303
« La personnalité de la marque : bilan et perspectives », Revue française de gestion, pp.145-162, 2003. ,
Sémiotique, marketing et communication ? sous les signes, les stratégies, 1990. ,
Identités visuelles, 1995. ,
DOI : 10.3917/puf.pich.2010.01
Sémantique structurale : recherche et méthode, 1966. ,
DOI : 10.3917/puf.grei.2002.01
Gender Dimensions of Brand Personality, Journal of Marketing Research, vol.46, issue.1, pp.105-119, 2009. ,
DOI : 10.1509/jmkr.46.1.105
« Le patronyme fait-il patrimoine ? », La Revue du financier, pp.47-55, 2003. ,
What becomes an icon most?, Harvard Business Review, vol.81, pp.43-49, 2003. ,
How brands become icons: The principles of cultural branding, 2004. ,
Cross-gender brand extensions : effects of gender of the brand, gender of consumer, and product type on evaluation of cross-gender extensions, Advances in Consumer Research, pp.67-74, 2006. ,
A semiotic analysis of nostalgia as a connection to the past, Qualitative Market Research: An International Journal, vol.11, issue.2, pp.192-212, 2008. ,
DOI : 10.1108/13522750810864440
L'échelle de personnalité de la marque de Jennifer Aaker: Adaptation au contexte français, Décisions Marketing, vol.16, pp.81-88, 1999. ,
Symbols for Sale, Harvard Business Review, 1959. ,
DOI : 10.4135/9781452231372.n18
Le Luxe éternel : De l'âge du Sacré au temps des Marques, 2003. ,
Leur nom est une marque, 2002. ,
The Impact of Brand Personality and Customer Satisfaction on Customer's Loyalty: Theoretical Approach and Findings of a Causal Analytical Study in the Sector of Internet Service Providers, Electronic Markets, vol.13, issue.4, pp.294-308, 2003. ,
DOI : 10.1080/1019678032000135572
« L'entrepreneur : une histoire française », Revue française de gestion, pp.188-189, 2008. ,
Apparence et identite: une approche semiotique du discours des adolescentes a propos de leur experience de la mode, Recherche et Applications en Marketing, pp.1-29, 2003. ,
DOI : 10.1177/076737010301800201
Who is the Celebrity Endorser? Cultural Foundations of the Endorsement Process, Journal of Consumer Research, vol.16, issue.3, pp.310-321, 1989. ,
DOI : 10.1086/209217
The Value of the Brand : an Anthropological Perspective, Brand Equity and Advertising, 1993. ,
The evolving nature of branding: Consumer and managerial considerations, Journal of Consumer and Market Research, vol.99, p.2, 1999. ,
Branding the American Family: A Strategic Study of the Culture, Composition, and Consumer Behavior of Families in the New Millennium, The Journal of Popular Culture, vol.37, issue.2, 2003. ,
DOI : 10.1111/1540-5931.00070
How Personality Makes a Difference, Journal of Advertising Research, vol.40, issue.6, pp.27-31, 1984. ,
DOI : 10.2501/JAR-40-6-79-83
Morphologie du conte, 1970. ,
Marques et récit, 2004. ,
Histoire des Van Cleef et des Arpels : de Hassel à Fribourg, Books on demand, p.38, 2010. ,
Storytelling. La machine à fabriquer des histoires et à formater les esprits, 2007. ,
« Les facettes identitaires de la consommation : le cas des cosmétiques chez les deuxièmes générations d'immigration », Décisions Marketing, pp.77-88, 2013. ,
Brand salience not brand science: a brand narrative approach to sustaining brand longevity, The Marketing Review, vol.11, issue.1, pp.25-40, 2011. ,
DOI : 10.1362/146934711X565279
Matching products with endorsers: attractiveness versus expertise, Journal of Consumer Marketing, vol.15, issue.6, pp.576-586, 1998. ,
DOI : 10.1108/07363769810241445
Corporate brands with a heritage, Journal of Brand Management, vol.40, issue.7/8, pp.4-19, 2007. ,
DOI : 10.1108/03090560610670052
« La marque patronymique : un atout pour la personnalité de la marque ? », 25 ème Congrès de l'Association Française de Marketing, pp.14-15, 2009. ,
Drivers and Outcomes of Brand Heritage: Consumers' Perception of Heritage Brands in the Automotive Industry, The Journal of Marketing Theory and Practice, vol.52, issue.3, pp.205-220, 2011. ,
DOI : 10.2753/MTP1069-6679190206
Gender Issues in Advertising ? An Oversight Synthesis of Research, Journal of Advertising Research, vol.3, pp.1970-2002, 2003. ,